5 lliçons apreses en 5 anys d’inversions amb impacte social

Un nou article de Nesta ens proposa les cinc lliçons extretes després de cinc anys realitzant inversions amb impacte social i extretes del seu informe ‘Setting Our Sights: A strategy for maximising social impact‘.

Article original publicat al blog de Nesta

Combinar el benefici econòmic amb l’impacte social és un exercici que requereix més que voluntat. Nesta ha analitzat com és el procés de dur a terme aquestes inversions, des de la selecció del projecte o empresa fins a la gestió de l’impacte esperat després de realitzar la inversió. Aquestes són les recomanacions per a qualsevol que vulgui aportar i rebre més enllà del benefici econòmic:

  1. La importància d’una estratègia alineada. Quan hi ha una correlació entre l’èxit comercial i l’impacte social, les inversions són més fortes i exitoses. L’article posa l’exemple d’Oomph!, una organització d’acompanyament i benestar de persones grans que utilitza l’evidència de l’impacte que creen en les vides de les persones com a estratègia de vendes.
  2. L’avaluació dels riscos té moltes dimensions. No només les evidències són essencials per analitzar els riscos d’una inversió que ha d’aconseguir un impacte social, sinó també l’actitud i les habilitats de l’equip que lidera el projecte i la lògica darrere de com el producte aconseguirà aquest impacte buscat.
  3. Establir les expectatives. Co-desenvolupar un pla d’impacte és un dels moments més crítics a l’hora d’establir les expectatives mútues sobre el temps i els esforços que es requereixen per a mesurar l’impacte.
  4. El repte de mantenir-se concentrat en l’impacte social. Mantenir l’equilibri entre les necessitats canviants d’un negoci que genera beneficis i la concentració en l’impacte que es busca assolir. És fàcil acabar trobant que el negoci es distancia dels plans d’impacte, per tant és molt important mantenir la concentració i el monitoratge dels plans d’impacte per tal que el projecte no es desviï i, en cas que ho faci, s’ha de tenir una estratègia per detectar-ho ràpidament i corregir-ho a temps.
  5. Impacte social dins del comitè d’inversió. S’ha d’anar més enllà de la visió tradicional on només un membre del comitè d’inversió tenia l’expertesa sobre impacte social. Tots els membres haurien de poder participar en converses substancials sobre impacte social per tal de fer l’avaluació d’aquest impacte més transparent i consistent.